11 Aralık 2011 Pazar

Bin Muhteşem Güneş: Afganistan'da Kadın Olmak...



Bu kitabı yanlış zamanda okuduğumu düşünüyorum. Kadına şiddetin, cinayetlerin tavan yaptığı, rezil suçluların bile kılıf uydurularak serbest bırakıldığı bir dönemde böyle bir kitabı okumak yanlıştı bence. Hepsinin üstüne tüy dikti. Kitabın arka kapağında 'Beklenen bir roman' yazıyor, sahiden öyle.

Uçurtma Avcısı'nda çocukların gözünden Afganistan'ı okumuştuk, çok zordu, acıydı fakat Bin Muhteşem Güneş daha fena... Afganistan'da hatta dünyanın birçok yerinde kadın olmak daha zor, bunu anlamak için bu kitabı okumak şart değildi tabi. Kendi ülkemizde bile durum bu.



Khaled Hossein, ilk kitabında olduğu gibi aynı akıcı anlatımıyla insanı kitaba bağlıyor. 1950-1960'lı yıllardan Meryem'in hikayesiyle başlayan kitap, kitabın diğer kahramanı Leyla ile devam edip 2003 yılına kadar Afganistan'ın siyasi süreci altında yaşanan ve şaşırtıcı bir şekilde yolları kesişen bu iki kadının hayatını anlatıyor. Harami kelimesinin anlamını beş yaşında öğrenen ve burka giydiğinde bu sözcüğün hissetirdiklerinin yüzünden okunmayacağı için burkayı severek giyen, yıllar boyu her şeye göğüs gerip beni ağlatan Meryem co. Detaylar çok acıtıyor insanı. Meryem'in hayatı boyunca attığı o iki imza beni mahvetti.
Pusulanın hep kuzeyi gösteren ibresi gibi, bir erkeğin suçlayan parmağı da daima, bir kadını gösterir her zaman. Bunu hiç unutma Meryem..."

Meryem'i, Nana'yı, Leyla'yı okurken içim burkuldu. Çoğu sayfada elimi kitaba daldırıp o karakteri kendi dünyama çekmek istedim. Olayların akışını değiştirmeyi ve sevmediğim nefret ettiğim o karakterlere dur demeyi çok istedim. Okurken sürekli şükrettiğimi biliyorum. Hayatım fazlasıyla güzel çok şükür. Kitabı ağlamadan bitirecektim neredeyse ama bir noktadan sonra beklemediğim bir gelişmeyle kendimi tutamadım :/

Bu kitabı okuyun, tavsiye edin. Kitap boyunca aklıma hep iki kitap geldi: Betty Mahmudi - Kızım Olmadan Asla ve Zana Muhsen - Annemi Bir Kez Daha Görsem. Daha ortaokul yıllarında okumuştum bu iki kitabı, çok etkileyici ve sürükleyiciydiler. Bin Muhteşem Güneş ile birebir benzemese de ortak yanları var. En kötüsü de kitapların yaşanmış olması :/ Zana Muhsen'in ikinci kitabı "Nadia'ya Sözüm Var"ı hala okuyamadım malesef, satışı yok :/ Khaled Hossein'in kitaplarını beğendiyseniz eğer bu üç kitabı da okuyun derim. Yine şaşırtıcı ama umutla biten kitaplardan. Severek okumuştum.

15 yorum:

  1. Anlatımına bayıldım..Yazarken yaşamışsın resmen.. Hemen alıp okuyasım geldi benimde.. Pek benim okuduğum tarzda olmasa da en kısa zamanda bu kitabı okumak istiyorum..

    YanıtlaSil
  2. Sorma sorma bu kitabı okurken etrafımda erkek görmeye dayanamıyordum bile resmen! :D Bence okunması gereken kitaplardan biri, tavsiye ediyorum ;)

    YanıtlaSil
  3. Üniversite ikinci sınıftayken uçurtma avcısı ile tanışmıştım ve felsefe odamızda felsefe hocamız sayesinde filmini izlemiştik. Yazar anlatımı ile çok güzel bir etki bırakıyor, insanın üzerinde. Üçüncü sınıfta kitaplara sığındığım o sene bu kitabını da bir arkadaşım sayesinde okudum ve üzerinde gerçekten düşünülmesi gereken bir kitap. Her şeye rağmen vazgeçilmeyen bir aşk, bekleyiş, öğrenme çabası...Farklı birçok karakter, farklı hayatlar ve yine kadının dramı...Çok güzel yazmışsın eline kalemine sağlık...

    YanıtlaSil
  4. [...] Açlık Oyunları - Suzanne Collins(Bitti) Ateşi Yakalamak – Suzanne Collins(Bitti) Alaycı ...Serenad – Zülfü Livaneli Share this:TwitterLike this:BeğenBe the first to like this post. [...]

    YanıtlaSil
  5. [...] Bin Muhteşem Güneş – Khaled Hosseini Serenad – Zülfü Livaneli Bir Gün – David Nicholls Share this:TwitterLike this:BeğenBe the first to like this post. [...]

    YanıtlaSil
  6. Bu kitabı alalı çok oldu, hala yanımda ama okumk bir türlü nasip olmadı, Bu yazıyı okuduktan sonra :) Sıradaki kitap olmaya aday sanırım :)

    YanıtlaSil
  7. Ben filmi hala izleyemedim :// Yazarın anlatım tarzı gerçekten akıcı, bir bakıyorsun kitap bitmiş. Teşekkür ederim:)

    YanıtlaSil
  8. Bence de sıradaki kitap olsun:) Güzel, etkileyici bir roman. İyi okumalar şimdiden^^

    YanıtlaSil
  9. ayşe kulinin sevdalinkasını da ekleyebiliriz bu seriye, hatta zalata'nın günlüğünü de hepsi süper dediklerin de hepsi ağlamalık, blogunun yeni izleyicisiyim,benmkine de beklerim:)

    YanıtlaSil
  10. Hoşgeldin bloguma, uğrarım tabi:)

    Sevdalinka'yı okumuştum ama o zaman çok küçüktüm hiç hatırlamıyorum içeriğini yeniden okumam lazım. Hepsini ekleyelim listeye ;)

    YanıtlaSil
  11. uçurtma avcısını çok beğenmiştim ama bunu henüz okumadım ama çok merak ettim 'aklından bir sayı tut' biter bitmez onu okurum artık..teşekkürleeer..

    YanıtlaSil
  12. Bu da çok güzel, okumalısın. Aklından bir sayı tut'u okudum, güzel kitaptı.

    YanıtlaSil
  13. Zana Muhsenin kitapları kaldırıldı aama bende okumak isterdim

    YanıtlaSil
  14. Kaldırıldığını bilmiyordum. Şimdi baktım bir iki kitap sitesine de satışı yokmuş maalesef. Belki küçük eski sahaflarda vardır. İlk kitabı okumuştum fakat ikinci kitaba denk gelemedim bir türlü umarım okuyabilirim çünkü Nadia'nın akıbetini çok merak ediyorum.

    YanıtlaSil
  15. okumanıza yorumunuza sağlık;
    Ana karakterlerinin kadınlardan oluşturulduğu ve bu kadınların yaşantılarında bitmek tükenmek bilmeyen zorlukların sürekli el değiştiren Afganistan arka planında kara bulutlar halinde kümelenişinin anlatıldığı bir roman Bin Muhteşem Güneş.......... http://tayfunsurucu.wordpress.com/2014/12/25/siyaset-aile-iliskileri-arkadaslik-ve-askin-yanlis-bulusmasi/

    YanıtlaSil

Hu hu!
Pek sevgili blog ziyaretçilerim. Lütfen sadece blog linkinizi bırakıp kaçmayınız. Kullanıcı adınıza tıkladığım zaman zaten blogunuza ulaşabiliyorum ben :) Blog linki yazıp kaçan ziyaretçilerin yorumlarını spam olarak işaretlediğimi bilgilerinize arz ederim^^